Geen verband tussen consumptie rode wijn en gewichtstoename
Van alcohol worden vrouwen niet dik. Dit is wat onderzoekers in de VS hebben geconstateerd na onderzoek onder ruim 19.000 vrouwen.
Vrouwen die wijn drinken zouden zelfs minder kans hebben om aan te komen dan geheelonthouders. Onderzoekers denken nu dat dit komt omdat alcohol op een andere manier in de lever afgebroken wordt. Hierdoor zou het lichaam van alcohol vooral hitte maken en geen vet, zoals eerder aangenomen werd.
Het onderzoeksteam van Lu Wang, verbonden aan het Brigham en vrouwenziekenhuis in Boston, ondervroeg niet alleen ruim 19.000 vrouwen, maar volgde hen ook over een periode van 13 jaar. Er werd met name gelet op gezondheid en op alcoholinname, aldus The Telegraph maandag.
Rode wijn
Ongeveer eenderde van de deelneemsters (38 procent) gaf aan nooit alcohol te drinken. Na de 13 jaar was dit de groep die het meest in gewicht was toegenomen. Hoe meer vrouwen bovendien aan de alcoholische versnaperingen nuttigden, hoe minder zij waren aangekomen. Dit bleek met name op te gaan voor (rode) wijn; mixjes en bier zetten iets meer aan op de heupen.
In het onderzoeksrapport, dat wordt opgenomen in de Archives of Internal Medicine, stellen de onderzoekers nu dat van een direct verband tussen lichaamsgewicht en alcohol geen sprake is. Anderen lijken echter nog wel ruimte voor een kanttekening te zien. "Natuurlijk, als vrouwen meer dan twee eenheden alcohol per dag drinken zullen ze aankomen", denkt Catherine Collins van de Britse Dieet Associatie. "Dit onderzoek toont juist aan dat matigheid de sleutel is tot een gezonde levensstijl."
Plaats een nieuwe reactie